back-icon

ART

JEANNE BRIAND

Jeanne Briand (b.1990) is a french artist living in Paris. She holds an MFA (dnsap with jury’s honors) from Ecole Nationale Supérieure des Beaux-Arts de Paris.
Interweaving materials, molecules and affects, Jeanne Briand’s practice looks into progress in science and in genetic in particular as a medium. She questions our specificities as well as our relationship with others through the fundamental organic structure that is our DNA. Her hybrid works made of mechanical parts, glass or leather stand at the crossroad of scientific discoveries and artefacts, while her Gamete Glass sculptures exist as an opera of genetic glass generating sounds enabled by the very own breath that created them.

 

« Jeanne Briand’s work is no more anthropomorphic,zoomorphic, or even organic, than it belongs to the world of machines.The works operate within all these categories and contribute to constructing a new one, in which prosthetics and devices, biology and mechanics cease to be perceived as opposites. This biological realism, which emerges today in the wake of a global awareness of the anthropocene, represents a crucial tendency in today’s art scene. Jeanne Briand, whose work I first encountered when she was a student at Ecole des Beaux-Arts in Paris, is one of the artists of this new generation that could be qualified as « materialistic », provided that this concept is defined as one of an open-mind: neither scientistic nor limited to any aspect of living matter, Jeanne Briand contributes to shifting the parameters of nature and culture, as well as those of ‘reality’. […] »

text by Nicolas Bourriaud

jeannebriand.com

Jeanne Briand’s work has been exhibited around the world including places such as SunsetRunSpace, Los Angeles ; Clark House, Bombay; La Panacée Arts Center, Montpellier ; South Dublin Arts Center, Dublin ; Lūznava Manor Rēzeknes Arts Center, Rezekne, Latvia ; Fondation Hyppocrène, Paris ;Centro Culturale Textura, Bogotà ; California Institute of the Arts, Los Angeles …

She received several awards and grants, including Production grants ADAGP / Salon de Montrouge ; Palais Insta Residency, Palais de Tokyo ; Laureate of Palais des Beaux-Arts de Paris – New Technology Prize ; Laureate of Aurige – Amis des Beaux-Arts de Paris Prize ; Scholarship Ensba with California Institute of the Arts…

‘Bulky Sonotone study’ techninques mixtes, cuir vernis & cadre en aluminium, 19 x 25 x 3 cm, 2018

‘Bulky sonotone for jellyfish (unattached)’ prothèse auditive en PVC et oreillette en verre soufflé à la main, 125 x 40 x 21 cm, 2018

‘Bulky Sonotone for jellyfish (unpaired)’ prothèse auditive en PVC et oreillette en verre soufflé à la main, 177 x 144 x 45 cm, 2018
‘Bulky Sonotone for jellyfish (twins)’ prothèse auditive en PVC et oreillettes en verre soufflé à la main, 197 x 100 x 77 cm, 2018
‘Bulky Sonotone for jellyfish (bachelor)’ prothèse auditive en PVC et oreillette en verre soufflé à la main, 177 x 45 x 21 cm, 2018

‘An eph. Shape’ sculptures éphémères (durant trois jours seulement) faites de peaux d’encornets, de fils et de tubes de verre, dimensions variables, 2011

La série Ran-dom Control (2010-2015) se compose d’utérus en verre soufflé fabriqués à partir du verre des tubes de laboratoire.

‘A gamete glass tale’, vinyle translucide d’un ‘opera de verre génétique’ produit par des gamètes en verre-soufflé à la main, cuivre gravé, 35 x 35 cm, Ed. 21 + 2AP, 2016
‘G.G.s’, trio de gamètes en verre-soufflé et pigments, cables XLR, dimensions variables, 2017

Vue de l’exposition collective ‘Atelier’, Artist Run-Space, octobre 2018

‘Biolumescent cum’ gamètes en verre soufflé & pigment phosphorescent, pénétrés de câbles audio, dimensions variables, 2018 Ed.7+1AP

Vue de l’exposition collective ‘A rebours’ au Consulat en octobre 2018, Paris

Vue de l’exposition personennelle ‘Gamete Glass.pavilion(s)’ à l’espace Shuttle19 en mai 2017, Paris

‘Gamete Drop’ gamète en verre soufflé avec deux gamètes clones en terre, peaux, câbles audio et tube en acier 350 cm x 55 cm x 65 cm, 2018

‘Liquid(s)’ pâte de verre, marbre, caoutchouc élastique, sangle, 350 x 55 x 65 cm, 2018

Vues de l’exposition collective ‘Felicità’ au Palais des Beaux-Arts de Paris en octobre 2016, Paris

‘Proximity Max ( beetle)’ gardes protectrices de moto transformées en parures et recouvertes de peaux, 103 cm x 55 cm x 19 cm, 2017

‘Proximity Max ( beetle2)’ gardes protectrices de moto transformées en parures et recouvertes de peaux, 103 cm x 55 cm x 19 cm, 2017
‘Proximity Max (Antelope)’ gardes protectrices de moto transformées en parures et recouvertes de peaux, 47 cm x 35 cm, 2017

Vues de l’exposition personnelle ‘Chromo Turbo’ à In nity on Sunset project space en décembre 2017, Los Angeles

Vue de l’exposition personnelle ‘Prox.im.i.ty’ à Super Dakota en janvier 2018, Bruxelles

‘Prox.im.i.ty (Masks)’ trois clones de masque en aluminium fait à partir de protections corporelles, 2017

‘G.M.G. (genetically modi ed gaz-tanks)’ réservoirs de motos peints et modi és avec des poignées en aluminium, dimensions variables, 2017

‘Chromo Turbo (Pair)’ chromosomes faits à partir de guidons puis couvert de peaux et bandages de poignée, chaines , 105 cm x 130 cm, 2017

‘Sculpt(s) duet’ morceau de torse en cuivre sur xations en aluminium, dimensions variables, 2017
‘Sculpt(s) paired’ morceau de torse en cuivre, câble, xation en aluminium, dimensions variables, 2017
‘Sculpt(s) bachelor’ morceau de torse en cuivre, câble, xation en aluminium, dimensions variables, 2017

‘Face(s)’ plastrons en cire motorisés et raccordés à un système interractif qui interragit avec le regard du visiteur et lance les torses en rotation, 280 x 150 x 150 cm, 2011

Vue de l’ exposition collective ‘Voltaje’ au Centro Culturale Textura en octobre 2016, Bogota, Colombie


top